شانا
تولید داخلی 4 نمونه کاتالیست، 3 میلیون دلار صرفهجویی در بر دارد
شانا_ گروه پالایش و پخش: چهار نوع کاتالیست مهم و مورد نیاز پالایشگاهها پس از هفت سال تحقیق در کشور تولید شد تا میزان صرفهجویی سالیانه از این طریق به سه میلیون دلار برسد. مهندس علی میرمحمدی، با اعلام این خبر به خبرنگار شانا گفت: برای نخستین بار و با حمایت شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران از تولیدکنندگان داخلی، چهار کاتالیست مهم و با ارزش مورد نیاز صنایع پالایشگاهی از سوی متخصصان داخلی سال گذشته به صورت انبوه در کشور تولید شد
مهندس علی میرمحمدی، با اعلام این خبر به خبرنگار شانا گفت: برای نخستین بار و با حمایت شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران از تولیدکنندگان داخلی، چهار کاتالیست مهم و با ارزش مورد نیاز صنایع پالایشگاهی از سوی متخصصان داخلی سال گذشته به صورت انبوه در کشور تولید شد.
به گفته مدیر بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، برای نخستین بار کاتالیست «اکسید روی» با نام تجاری «پارزیکت روی» و قابلیت جذب H2S بسیار بالا و 30 درصد افزایش راندمان نسبت به نمونههای تجاری، کاتالیست «مرکاپتان زدا» با نام تجاری «پارموکت» که جایگزین کاتالیست مراکس در پالایشگاهها میشود، کاتالیست «بازیابی گوگرد» و کاتالیست «استیم رفورمینگ» که در واحد هیدروژن پالایشگاهها و نیز در شرکتهای گاز و پتروشیمی به میزان بسیار بالایی مصرف میشود، از سال گذشته در کشور تولید شد.
وی تصریح کرد: با هدف حمایت از سازندگان داخل و تامین نیاز پالایشگاهها 200 تن از کاتالیست «استیم رفورمینگ»، 60 تن کاتالیست «مرکاپتان زدا» را به صورت پیش خرید پنج ساله همچنین 30 تن کاتالیست «اکسیدروی»، 30 تن کاتالیست «بازیابی گوگرد» را برای مصرف پالایشگاههای داخلی خریداری کردیم.
میرمحمدی افزود: پس از هفت سال تلاش مستمر محققان داخلی هم اکنون این محصولات در سه کارخانه کشور ساخته میشود و این کاتالیستها پس از اجرای پروژه های تحقیقاتی متعدد به تولید انبوه رسیدهاند.
مدیر بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران تولید این کاتالیستها را حرکت مناسبی برای قطع وابستگی به کشورهای صنعتی خواند و افزود: تلاش برای بومیسازی و تولید کالاهای مورد نیاز صنعت نفت کشور علاوه بر سود و صرفه اقتصادی سبب کاهش وابستگی، افزایش اشتغال و کاهش ارزبری میشود.
میرمحمدی حمایت از سازندگان داخل برای رقابت با تولیدکنندگان خارجی را از عوامل موثر در بالا بردن کیفیت محصولات داخلی برشمرد و گفت: در صورتی که تولیدکنندگان داخلی محصولات خود را با کیفیتی مشابه محصولات خارجی و با قیمتی کمتر تولید و در بازار عرضه کنند، میتوانند بازارفروش خوبی را برای محصولات خود در داخل و خارج از کشور ایجاد کنند.
وی ایجاد شرایط دامپینگ برای محصولات تولیدی در داخل کشور را از مشکلات سازندگان داخل برشمرد و گفت: پایین آوردن ناگهانی قیمت محصولات از سوی سازندگان خارجی در مقایسه با قیمت عرضه همان محصول در داخل کشور (دامپینگ) یکی از ابزارهای تولیدکنندگان خارجی در عرصه رقابت با تولیدکنندگان داخل و حذف آنها است که در این شرایط، مدیران و مسئولان کشور میتوانند با وضع قوانین و مقررات از تولید کنندگان داخل حمایت کنند.
نظر دهید