سه شنبه ٠٦ تير ١٣٩٦
آرشیو عکس
گواهی نامه ها



 







 
مديريت استراتژيك

برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک 

رهبران شرکت در تدوين برنامه هاي راهبردي خود تابع سياستها و برنامه هاي كلان مصوب و ابلاغي شركت ملي پالایش و پخش ايران و هیئت محترم مدیره شرکت هستند. با این وجود با هدف تحقق هرچه بهتر اهداف و برنامه های مصوب اقدام به طرحریزی فرآیند برنامه ریزی استراتژیک در سال89 نمودند. در قالب پروسه مدیریت استراتژیک کمیته های پنج گانه شامل ( سیاسی و اجتماعی ، اقتصادی ، تکنولوژی ، محیط زیست و قانونی ) متشکل از اعضای کمیته کارشناسی مدیریت استراتژیک و با توجه به توانایی ها، رشته و تجربیات ایشان در زمینه های فوق، تعریف و ایشان در واقع حسگرهای محیطی می باشند که تغییرات محیطی را در زمینه های مختلف رصد کرده و موظفند با توجه به میزان شدت تغییرات عوامل فوق در دوره های زمانی مختلف گزارش داده که این گزارشات بر جهت گیری تغییر و استراتژیهای سازمان اثرگذار می باشند. رویکردهای مرتبط با هریک از گروههای ذینفع کلیدی جهت شناسایی نیازها و انتظارات ایشان به شرح زیر در شرکت طرحریزی و جاری سازی گردید. در همین راستا از طریق نظرسنجی از ذینفعان در خصوص میزان اهمیت مؤلفه ها، نیازها و انتظارات شناسایی شده و اولویت بندی گرديده است.

 

ذینفعان کلیدی

برخی از نيازها و انتظارات شناسايي شده

رويكردهای شناسايي

نحوه جاري سازي

شركت ملي پالایش و پخش ايران (وزارت نفت)

تحقق برنامه توسعه پنج ساله، تحقق سند چشم انداز 1404 كشور، سياستهاي خصوصي سازي، هدفمند سازي، دولت الكترونيك

برنامه ابلاغي و بودجه مصوب و اسناد بالادستي و مصوبات مجمع

برنامه هاي مصوب ساليانه

مشتري

استمرار تولید، بهبود در كيفيت فرآورده ها،

بهبود ارتباط با مشتری، کمیت تعهد شده، اجراي طرحهاي بهبود

فرآيند ارزیابی برنامه تولید، فرآیند نظرسنجي، جلسات مشترک

بصورت مستمر براساس دستورالعمل

پيمانكاران

و تامين كنندگان

شفافيت در تعهدات و درخواستها، حمايت متقابل، انضباط کاری، نحوه برخورد و رفتار پرسنل

نظرسنجي و برگزاري جلسات مشترک

بصورت منظم براساس دستورالعملها

كاركنان

ارتقاي رضایتمندی و انگيزش

نيازسنجي، نظرسنجي، جلسات مشترک

بصورت منظم براساس دستورالعملها

جامعه

رعايت قوانين و مقررات اجتماعي، اقتصادي، زيست محيطي و

هماهنگي با سازمانهاي مرتبط

نظرسنجي های روابط عمومی ،

بصورت منظم

سهامداران

افزايش بهره وري، سوددهي و افزايش قيمت سهام، ارتقاء جايگاه شركت، افزايش ميزان توليد و تعداد مشتريان

برنامه ريزي استراتژيك، جلسات هيأت مديره

مصوبات هيأت مديره

 

شركت در فرآيند برنامه ريزي استراتژيك خود بصورت ساليانه اقدام به ارزیابی محیط بیرونی دور با استفاده از آناليز PESTEL           می نماید. در این راستا عوامل سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فناوري، قانوني و زیست محیطی مؤثر بر عملكرد شرکت بصورت سالانه شناسایی و با بررسی روندهای موجود و پيش بيني روند اين عوامل در آینده فرصتها و تهديدات جهت استفاده در تدوين استراتژيها به كار مي رود. همچنين در رابطه با محيط نزديك براي مقابله با تهديد ورود رقباي جديد، قدرت چانه‌زني عرضه‌کنندگان، قدرت چانه‌زني خريداران، تهديد ناشي از کالاهاي جايگزي و تحليل شدت رقابت ميان رقبا از الگوي مايكل پورتر استفاده شده است. در مراجع مختلف براي سنجش هر يک از اين 5 متغير، معيارهايي ارايه شده است كه تا حدودي داراي شباهت‌ مي باشند. ليکن، تفاوت‌هايي نيز ميان آنها مشاهده مي‌شود. در مدل استفاده شده برای شرکت پالایش نفت لاوان سعي شده با اشراف نسبت به معيارهايي که براي سنجش هر يک از 5 متغير فوق در مراجع معتبر بيان شده، مجموعه‌اي از معيارهاي مناسب، قابل سنجش، قابل فهم و عيني براي سنجش هر يک از آنها ارايه گردد.

 

 

 

 

نمونه هاي عوامل اقتصادی و سیاسی

نمونه هاي فاکتورهاي اجتماعي و فرهنگي

نمونه هاي پارامترهاي تکنولوژيکي

نمونه هاي فاکتورهاي زيست­ محيطي

ميزان رشد اقتصادي، وضعيت تورم، کسري بودجه دولت، میزان تولیدات داخلی، ميزان سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي در صنعت پالایش و پخش، میزان تأثیرگذاری تحریم ها، وضعيت جنگ و اغتشاشات در منطقه، توافق نامه‌هاي تجاري، منطقه‌اي و دوجانبه، میزان یارانه های دولتی، تأثیر بازار بورس

تفاوت آداب، رسوم و سنن کارکنان، تفاوت توزيع سني جمعيت کارکنان، انتظارات شغلی کارکنان، وضعيت اشتغال درجامعه،امکانات بيمارستانی‌ و مراكز درماني در منطقه، سطح سواد در منطقه، فرار نیروی کار شایسته

بودجه تحقیقاتی کشور، سطح فناوري داخلي نسبت به متوسط جهاني، ميزان اتوماسيون فرايندهاي توليدي، نرخ برگشت سرمايه‌گذاري در فناوري در صنعت پالایش نفت، میزان کلی  سرمايه‌ لازم برای سرمایه گذاري در فناوري در این صنعت، روند استفاده از تجارت الكترونيك در صنعت پالایش نفت، روند بکارگيري بازاريابي الكترونيكي در صنعت

وضعيت آلودگي هوا در منطقه، میزان درجه حرارت و رطوبت در منطقه، وضعيت گازهاي گلخانه‌اي متصاعد شده در نتیجه فعالیت های سازمان، میزان در دست بودن سوخت‌ مصرفی، مديريت انرژي، مصرف و قيمت انرژي، احتمال وقوع سيل، احتمال وقوع زلزله

 

شايان ذكر است نتايج نظرسنجي از مشتری، تامین کنندگان و جامعه نيز بعنوان رويكردهاي گردآوري اطلاعات از محيط خارجي در جهت شناسایی بهتر فرصت ها و تهدیدات مورد استفاده قرار گرفته اند.

 

 

نمونه اي از تاثير عوامل محيطي بر استراتژيهای شرکت 

رديف

فرصت

لحاظ شده در استراتژی

1

وجود منابع گاز شیرین در جزیره

افزایش ظرفیت و ایجاد تنوع در محصول

2

مزایای حضور در منطقه ويژه اقتصادی

3

بهره گيري از فن آوري هاي نوین برای تولید فراورده ها یا افزایش ظرفیت

4

دسترسی به بازارهای جهانی و امکان توسعه بازاریابی فراورده های تولیدی با توجه به وجود مشتریان بالقوه داخلی و خارجی

رديف

تهدید

لحاظ شده در استراتژی

1

وضعیت تورمی کشور

افزایش  بهره وری، ضریب ایمنی و بهبود الگوي توليد

2

مشکلات ناشی از تحریم

3

عدم ثبات نرخ ارز

4

تأمین خوراک

 

مأموريت سازمان (Mission)

ما با قرار گرفتن در منطقه وي‍ژه اقتصادي لاوان و استفاده از مزیت حضور در آبهاي ملي و بين المللي، دسترسي آسان مشتريان به محصولاتمان را تضمین نموده و در حوزه هاي زير فعاليت مي نماییم:

1.  ایجاد ارزش افزوده با فراورش  نفت و گاز به عنوان ارزنده ترین منابع ملی کشور

2.  تأمین مصارف انرژی داخلی و صادرات انواع فراورده هاي نفتي

3.  تلاش در راستای رشد بلند مدت اقتصادي و بازدهي مناسب مالي برای سهامداران

4.  عمل به تعهدات نسبت به محيط زیست، جامعه و کارکنان

 

چشم‌انداز سازمان(Vision)

ایجاد پالایشگاهی سرآمد در سطح کشور در استفاده بهینه از فرصت ها وخلق ایده های راهگشا و نوآورانه برای مدیریت فرایندهای پالایشی با اتكاء به شایستگی سرمايه انساني در جهت خلق ارزش پايدار براي سهامداران

 

ارزش های سازمان (Value)

1.    اعتقاد و پايبندي به ارزش هاي اسلامي و مصالح ملي

2.    بستر سازي، گسترش و ترويج فرهنگ بهداشت، ايمني و محيط زيست

3.    حفظ و صیانت از منابع سازماني به خصوص سرمایه های انسانی به عنوان اصلی ترین منابع سازمان

4.    وفاداري به شركت، وظیفه شناسی و انجام کار گروهی

اخلاق مداری در زمینه حقوق ذینفعان و توجه ویژه به حقوق سهامداران

صفحه اصلي > ادارات و واحدها > سامانه هاي مديريتي > مديريت استراتژيك 
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 7108 | بازدید امروز : 356 | کل بازدید : 2370371 | بازدیدکنندگان آنلاين : 3 | زمان بازدید : 0/1250